Campagnemuziek in 2017

In de reclamespotjes van de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 werd vooral Stock-muziek gebruikt. Niet gek, want muziek afkopen is duur en politieke partijen zin niet rijk. Als je nog even terug wilt naar de reclamespotjes van die tijd, kan je hier een overzicht bekijken. Ongetwijfeld zal hooguit die van het CDA je nog heugen. 

Niet minder interessant is om te kijken naar de muziek die werd gedraaid op verkiezingsavond bij de verschillende partijbijeenkomsten.

VVD: Mark Ronson ft. Bruno Mars – Uptown Funk (2014)

 VVD won afgetekend (33 zetels) en koos voor ‘Uptown Funk’ van Bruno Mars en Mark Ronson. Ronson is een muziekgrootheid: hij produceerde onder andere de platen van Amy Winehouse. Bruno Mars was evengoed in 2017 al een poosje een populaire artiest. VVD koos voor een bestaande hit, een vrolijk opzwepend nummer. Ondanks dat de tekst niet per se op politici slaat “I’m too hot (hot damn)” een tamelijk veilige keuze, zeker na de slechte keuze van de verkiezingen ervoor.

CDA: Echosmith – Come Together (2013)

CDA werd vlak achter PVV (20) de derde partij met 19 zetels, maar Wilders had slechts een korte persverklaring (hij hoopte immers op meer nadat media een tweestrijd voorspelden en populisme in de hele wereld terrein won), dus we kunnen qua muzikaliteit naar het CDA kijken. Buma werd feestelijk ingehaald met ‘Come Together’ van Echosmith. Opvallend dat het zo’n veilige keuze was, nadat ze juist het meest spraakmakende campagnefilmpje hadden gemaakt.

D66: Sean Paul ft. Sak Noel – Trumpets (2016)

De meest wanstaltige smaak, en daarmee de meest saillante keuze, was het nummer bij de vierde partij: D66 met 19 zetels. Pechtold claimde de overwinning met ‘Trumpets’ van Sean Paul en Sak Noel. Beeld jezelf even Pechtold in met de volgende teksten op de achtergrond: “You see that girl with the big tic tac (…) Head to the floor, girl (…) Rote your body cause me love how you spinning it. Make the TRUMPETS blow!” Het past een beetje bij de 2012-traditie van D66. Eens kijken hoe dat gaat met Kaag…

GroenLinks: Black Eyed Peas – I Gotta Feeling (2009)

Klaver haalde 14 zetels en werd vijfde met zijn GroenLinks. Hij moest met zijn look-a-like-Obama-campagne natuurlijk qua muziek ook terug naar die tijd, en dus werd ‘I Gotta Feeling’ van Black Eyed Peas afgestoft. Enigszins vreemd om een campagne die je zo zwaar laat leunen op de inhoud en verandering, te onderstrepen met het meest gewetenloze kroegnummer.

SP: Adele – Rumour Has It (2011)

De partij verloor één zeteltje ten opzichte van 2012 (toen 15, nu 14 zetels) en profiteerde niet van het grote verlies van PvdA, dus erg positief voelde deze uitslag niet. Adeles ‘Rumour Has It’ werd opgezet en dat was denk ik vooral omdat Rumour qua woord lijkt op Roemer. Er zat dus een heuse woordkunstenaar in het SP-campagneteam…

PvdA: ABBA – Waterloo (1974) 

De meest gevatte keuze van de avond kwam van de grote verliezer: de PvdA met 9 zetels. Gaf het CDA in 2012 al het goede voorbeeld met een klap in het eigen gezicht na een nederlaag, nu zette PvdA met de nodige dosis zelfspot ‘Waterloo’ op van ABBA. PvdA had immers haar Waterloo gevonden… Als je twijfelt of het ‘een bewustje’ was, check dan deze tweet van de dj van de avond:

Anders nog iets? In navolging tot de SP in vroegere jaren en de Amerikaanse presidenten Nixon en Obama, had ook 50Plus een eigen liedje. Krol kon daar heel lekker op dansen, maar het was vooral een beetje een sneue bedoening.